Dag 5: Hanoi - Cat Ba eiland (Halongbaai)

De wake up call is om 6:00. We vertrekken na het ontbijt om 7:30 De meeste bagage blijft in het hotel achter. We komen hier morgen weer terug.

fotoHet is een flinke busrit (175 km) naar de kust.

Hier stappen we op een boot om de Halongbaai op te varen. Als we vertrekken is er eerst de lunch. Dit is een zeer uitgebreide maaltijd van 'zeevruchten'. Voor mij hebben we vleeshapjes klaargemaakt.

Dan gaan we echt varen. De Halongbaai is beroemd vanwege de karst bergen die hier boven het water uitsteken.

fotoBij het eerste eiland stoppen we om een grot (Thien Cung grotto) te bezoeken. Na een korte klim over trappen lopen we een route door de grot. De druipsteengrot is prachtig. De vele kleuren van de belichting hebben echter een negatief effect op sfeer.

fotoWe varen dan tussen de eilanden door. Bij een rots wordt de boot aangelegd en kan er gezwommen worden. Een vijftal groepsleden duikt de zee in, zelf blijf ik aan boord.

We varen nog een klein stukje naar het Cat Ba eiland. Hier meren we aan en verlaten de boot. Een bus staat al klaar om ons naar het stadje te brengen.

We slapen in het Hung Long Harbour hotel. De kamers zijn weer goed. Vanaf het balkon heb je een uitzicht over de baai met kleurrijke boten.

Deze avond lopen we langs het water naar de restaurants. De meeste zijn groot en leeg.

Uiteindelijk gaat de hele groep op dezelfde plek eten. De menukaart van het restaurant (Hoang Y) is zeer uitgebreid met honderden gerechten.
Een klein stukje verder drinken we (Vietnamese) koffie bij een bar, maar dit is geen succes.