Dag 7: Hanoi - Hué

Om 5:30 sta ik op. De wake up call is er vandaag niet geweest.

Het is te vroeg voor het ontbijt, daarom krijgen we een onbijt-box mee.
Met de bus rijden we richting de Yen rivier. Onderweg is er nog even een koffiestop, waar we ook het ontbijt opeten.

foto fotoBij de Yen rivier gaan we per 4 personen in een roeiboot. Een Vietnamese vrouw roeit de boot. De boottocht duurt 45 min. en is door een prachtige, groene omgeving. Een grote ijsvogel (Smyrna-ijsvogel) vliegt net voor ons weg. Vissers vissen er met netten en (illegaal) met stroomstoten.

fotofotoBij de parfumpagode berg stappen we uit de boot (en in een souvenirwinkel).
De route gaat via vele trappen omhoog naar een parfumpagode. Dit blijkt een grot te zijn met een rots in de vorm van rijstkorrels. Het is wel flink zweten om in deze temperatuur naar boven te lopen.

De weg terug gaat weer langs de vele lege stalletjes. Het hoogseizoen begint pas na Nieuwjaar.

We lunchen beneden. Het koud biertje is nu wel verdiend.

fotoNa de lunch bezoeken we nog een pagode en lopen daarna terug naar de boot.

De tocht terug is weer mooi. Af en toe zitten we nu in de schaduw van de karst bergen.

Met de bus gaat het terug richting Hanoi. In de stad is het een grote verkeerschaos. De wegen zijn verstopt door de vele brommers en een paar auto's.

Uiteindelijk zijn we iets na 18:00 bij het station (Ga Hanoi).
Er is nog genoeg tijd om blikjes cola (voor bij de rum) en knabbels in te kopen.

De trein vertrekt om 19:00. Het is een smalspoor, dus gaat het rijden met flink wat gehobbel gepaard.

Marc heeft voor het avondeten brood en beleg ingekocht. Dit is er meer dan voldoende.

Na het avondeten is het tijd voor rum met cola. De lokale rum blijkt erg goed te smaken. We slapen met 4 personen in de cabine, maar er komen wel meer mensen even buurten.

Na twee flessen rum is het tijd om te gaan slapen.
Dit lukt wonderbaarlijk goed, al schiet ik wakker als er iets over mijn hoofd (over de haren) loopt. Waarschijnlijk een klein muisje.